Maraton historických vozů odstartoval prezident

autor: Petr Dufek
zveřejněno: 14.6.2024, 11:15

počet komentářů: 0

Ve čtvrtek 13. června 2024 odstartovala od Autoklubu České republiky v Opletalově ulici vzpomínková jízda historických automobilů 1000 mil československých. V roce 120. výročí založení Autoklubu České republiky a 90 let od nejúspěšnějšího ročníku bývalého dálkového závodu měl letošní slavnostní start sváteční atmosféru. Akci svou návštěvou poctil prezident České republiky Petr Pavel, který se ujal role startéra.

Kromě toho obešel celé soutěžní depo v Opletalově ulici, ve kterém bylo 120 historických automobilů.
V rámci hodinové návštěvy si také prošel klubový dům a zapsal se do kroniky Autoklubu ČR. Obdivovat mohl unikátní Cenu presidenta republiky, kterou do soutěže věnoval v roce 1934 T. G. Masaryk.

 

Prezident České republiky Petr Pavel odstartoval závod 1000 mil československých; foto AČR

Opletalova ulice před Autoklubem ČR se ve středu 12. června odpoledne změnila v závodní depo, stejně jako v dobách slavného závodu 1000 mil československých, který se konal v letech 1933-35. Návštěvníci měli možnost si unikátní vozy prohlédnout na vlastní oči a připraven byl také doprovodný program. Ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem a knihovnou J. A. Komenského byl ve dvoře knihovny v Jeruzalémské ulici připraven program pro děti připomínající legendární Elišku Junkovou.

Ve čtvrtek od šesté hodiny ranní automobily odjížděly v minutových intervalech. „První etapa do Bratislavy proběhla úspěšně s cílem pod Devínským hradem na symbolickém soutoku Moravy a Dunaje. Posádky zvládly 404 kilometrů dlouhou trasu bez větších problémů přesto, že u Havlíčkova Brodu nás postihl poměrně silný déšť. Dnes pokračujeme slovenskou etapou, mimo soutěž jsou pro poruchu čtyři vozidla,“ hlásil v pátek ráno ředitel soutěže Jiří Patočka.

Po páteční etapě v okolí Bratislavy se zpátky do Prahy historická auta vrátí v sobotu 15. června. Zveme všechny zájemce ke sledování cílové rovinky, která bude před budovou Národního technického muzea na Letné. Vozy zde projedou mezi 17. a 19. hodinou.

Národní technické muzeum připravilo pro rodiny s dětmi další ročník soutěže na šlapacích autíčkách „Rallye NTM“. Malí účastníci ve věku 3 až 7 let mohou na autíčkách z dílny Czech Pedal Cars trénovat od 14 hodin v Letenských sadech naproti muzeu a od 15 hodin se zúčastnit soutěže v jízdách pravidelnosti. Na všechny malé účastníky čeká odměna a na vítěze sportovní trofej. Letenský kolotoč bude otevřen do 19 hodin.  

Soutěž obnovuje tradici závodu 1000 mil československých, který byl pod záštitou prezidenta Tomáše G. Masaryka pořádán Autoklubem Republiky Československé v letech 1933, 1934 a 1935. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha–Kolín–Německý Brod–Jihlava–Velké Meziříčí–Brno–Břeclav–Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát. Celkem tedy téměř 1600 kilometrů ostré jízdy bez odpočinku. Slávu tohoto závodu oživil v roce 1970 Veteran Car Club Praha. Od roku 2015 jezdí historické automobily 1000 mil československých každoročně. Pořadatelem soutěže je dnes Spolek přátel 1000 mil československých společně se spoluorganizátory Autoklubem ČR, Veterán klubem Bratislava, Veteran Car Clubem Praha a Národním technickým muzeem.

„Za nejslavnější je považován ročník 1934, kdy v něm byly nejméně jedním automobilem reprezentovány všechny domácí automobilky a někteří závodníci dosáhli rekordních, o rok později již nepřekonaných časů.  Absolutně nejrychlejší byl tehdy Jindřich Knapp na voze Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 kilometrů v hodině a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru přes 108 km/h,“ říká Petr Kožíšek, kurátor automobilové dopravy NTM.

Zdroj: Bohumil Pácl (AČR), foto AČR

 

 

 


Zdroj: AČR

 


Článek byl vytišten z magazínu www.rely.cz, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Kopírování a šíření obsahu v jakékoli podobě, bez písemného souhlasu autorů, je nezákonné. (c) FELAX, 2004-2024